קומיקס החודש

פינה חדשה במומלצים שלנו ובה ממליצה  הספרנית שירלי רויטמן על ספרות הקומיקס לגווניה.
אוסף קומיקס מיוחד, הגדל כל הזמן, נמצא בספריית יצחק שדה.

מנגה לא רק לילדים, על אקירה של קצוהירו אוטומו (Katsuhiro Otom)


מנגה, אומנות קומיקס יפנית, מגלמת בתוכה המון נושאים ולכל אדם. המנגה מחולקת ללא מעט סגנונות. תשאלו יפני על
מנגה והוא ישאל אתכם מיד האם אתם שואלים על מנגה בסגנון , שונאן, שוג'ו, קודמו, ג'וסיי ,סיינן, מנגה –ראליסטית
ועוד סוגות ותתי סוגות של ציור גרפי. אבל מנגה עבורי קודם כל היא מדיום חזותי: דרך חזותית לספר סיפור, לגלות
מורכבות, ולחשוף רגשות שלעיתים לא ניתן להביע במילים.Simpsons, family guy, King of the Hill,
Futurama, South Park. כל אלה הוכיחו לעולם כי מצוירים לא מיועדים לילדים בלבד. היום אנשים מתחילים
להבין העניין המהותי הזה גם לגבי קומיקס, ורואים זאת גם מהשם "נובלה גרפית". מסיבה לא ברורה, המסר הפשוט
הזה לא עבר כשמדברים על מנגה ואנשים רבים עדיין חושבים על מנגה כעל סוגה לילדים בלבד.
אקירה (AKIRA) היא ללא כל ויכוח מנגה למבוגרים. לא לילדים. היא אולי המנגה הראשונה שיכולתי להציג בידיעה
שאנשים לא יוכלו להגיד "זה לילדים".
אקירה היא יצירה ספרותית שמשך הכתיבה שלה התארך לשמונה שנים. הסרט המבוסס על אקירה יצא ב1988 והיה
לאחת ההצלחות הראשונות של המנגה והאנימה בעולם המערבי.
הסיפור מתרחש בטוקיו החדשה של 2023, לאחר מלחמת עולם שלישית, עולם של שחיתות וכוח, של אנשי צבא,
של אנשי דת , ושל בירוקרטים אחרים הנלחמים על שליטה. טֵטְסוּאוֹ שִימַה מנהיג כנופית אופנוענים הופך לשפן ניסיונות
של הצבא, בעקבות יכולותיו המיוחדות. שוֹטַארוֹ קַנֵדַה מנהיג אחר של האופנוענים בא בעקבותיו, אבל המניעים שלו
רחוקים מטהורים.
אני אהבתי את "אקירה" משום שסגנון הכתיבה של אוטומו גורם לך להאמין שאתה ממש שם. יש משהו שגובל בריאליזם
הן בציור שלו והן בכתיבה שלו. דבר זה מתבטא בפרספקטיבות מיוחדות של מבנים, המזכירות מעט את המבנים של פרנק
מילר ב'עיר החטאים' (sin city) ובדגש עצום על תנועות השפתיים, שהן הרבה יותר מקו דק מלא בהבעה. בשונה מהסרט,
יש דגש על הזנחה של העיר ועל השחיתות ופחות דגש הושם על הטכנולוגיה והקידמה.

לקצוהירו אוטומו, יליד 1954, היו מנגות רבות לפני ואחרי אקירה (AKIRA) וחלקן גם זכו להצלחה לא מעטה. דוגמה לכך
היא המנגה דומו (Domu) שזכתה בפרס ניאון טאישו למדע בדיוני (Nihon Taisho SF Award) המקבילה היפנית לפרס
נבולה לספרות (Nebula Awards) . אבל "אקירה" היא המנגה המפורסמת ביותר שלו ומהווה קלאסיקה מודרנית שדיברה
הן למערב והן למזרח. בעזרת סייבר פאנק הגיעה להסביר נושאים סבוכים כמו תחושת ניכור, חיפוש עצמי, והתנגשות בין
מסורות לעולם המודרני.
בנובמבר 2013, כשהוא בן 59, אוטומו קיבל את מדלית הכבוד בעלת הסרט הסגול של ממשלת יפן. הפרס ניתן ליחידים שתרמו
לפיתוח התחום האקדמי והאמנותי ולשיפורם ושהשיגו הישגים. אוטומו היה הראשון בתעשיית האנימציה היפנית שקיבל פרס זה.
במעמד קבלת המדליה נאמר: "מיומנויות שאין שנייה להם, באיור ובקומפוזיציה, יכולת לספר סיפור וחוש ויזואלי חד, כל אלה
הוכנסו בעבודות המצוינות שהפיק כאמן מנגה וכבמאי סרטי אנימציה במהלך שנים רבות. אלה תרמו לפיתוח האמנות ולקידום
התרבות של ארצנו, וכן לתשומת לב בין לאומית ליפן." וזו לדעתי הדרך הטובה ביותר לדעתי לתאר אותו.
אוטומו קצוהירו נולד לתוך יפן שאחרי מלחמת העולם השנייה שמצד אחד עולה מעוני לעושר, מכיבוש אמריקאי למעצמה
טכנולוגית, ומצד אחר חווה דיכוי של השמאל ושחיתות בולטת בפוליטיקה ובכלכלה. אוטומו התבגר ביפן של שנות השבעים,
מדינה שעברה שינויים פוליטיים בעקבות אסונות אקולוגיים ובעקבות משבר הנפט העולמי. הוא התאהב בקולנוע ולעיתים נסע
שעות רבות כדי לצפות בסרטים. הוא רק קיווה להצליח להשיג מושב בבית הקולנוע.

שמונה השנים שבמהלכן המנגה הזו רצה הוכנסו כעת לשישה אומניבוסים: ספרי קומקיס גדולים. כרגע בספרייה יש את שלושת
האומניבוסים הראשונים ואני מקווה שעד שתסיימו לקרוא נצליח להשיג את השאר😊. זהו רק חלק מתוך 49 ספרי הקומיקס
החדשים שנרכשו לאחרונה. המדור כעת פורח ונרכשים ספרים ונתרמות תרומות. אני מזמינה אתכם לבוא לספריית יצחק שדה
ולהתרשם.

החשוב ביותר מבחינתי הוא שאתם הקוראים תבינו שמנגה היא דרך לספר סיפור, היא מדיום חזותי חזק ורב הבעה והיא ממש
לא רק "ציור לילדים".

לשאלות, להמלצות, לתרומות ועוד אתם מוזמנים לפנות אלי בדוא"ל: Shirly@rishon-lezion.org.il