טיפים לאיתור מידע

קבלו כמה טיפים מהמומחים שלנו לאיתור מידע אמין
אז איך עושים את זה?

1. מתחילים בחיפוש ממוקד-הגדרה ברורה של מה אנו מחפשים (ניתן להיעזר במילונים, בויקיפדיה ובאפשרות חיפוש של תמונות במנועי החיפוש השונים).
אם קיימים מונחים נרדפים, לעיתים כדאי לחפש אותם יחד עם המונח שבחרנו כדי להגדיל את היצע התוצאות הרלוונטיות.
2.  שואלים כמה שיותר שאלות: מי, מתי, איפה, מה וכדומה ומצרפים למילות החיפוש.
3. בוחנים כתיב שונה : פיזיקה- פיסיקה , טורקיה-תורכיה

האם המידע מהימן ואמין?
1. מקור המידע - באופן כללי עדיף ללכת למקור - הנקודה שממנה זורם המידע: אתר החברה, העמותה או הארגון, אתר או בלוג של מומחה,
אתר המשרד הממשלתי וכד'. לא מומלץ להשתמש בסוכני משנה המפרסמים מידע לא שלהם.
2.  מבררים איזה גוף עומד מאחורי האתר.
צריך לקרוא ב"אודות האתר"/ "אודות"/ "מי אנחנו?" על מנת להבין האם האתר מסחרי או מייצג אינטרס מסחרי ועל בסיס זה לשקול את אמינות המידע המוצג.
3.  הסיומת יכולה לסייע בזיהוי הגורם שעומד מאחורי המידע:
gov אתרים ממשלתיים, edu ממשלתיים או חינוכיים, ac אתרים אקדמיים, com מוסדות מסחריים- בינלאומיים, net רשתות תקשורת, org מוסדות ללא
מטרות רווח (ללא מס), biz לעסקים.
 חשוב לזכור! תוצאת החיפוש הראשונה איננה בהכרח הטובה ביותר או הרלוונטית ביותר. ישנם אתרים המקדמים את
עצמם במגוון דרכים ומיקומם לא משקף בהכרח את אמינותם. לכן חשוב לבדוק מה האינטרס ומי עומד מאחורי האתר והמידע.

בדקו מיהם הכותבים
1. חשוב להסתמך על תכנים שזהות הכותב ברורה ומזוהה. ניתן לחפש מידע על הכותב עצמו על-מנת לדעת שמדובר במומחה לתחום. כדאי שיהיה זה כותב שלא חושש
לציין את מקור המידע ואף לספק קישור אליו. דבר המצביע על מהימנות.
הערה: תכנים שנכתבו על ידי מומחים לרוב אמינים יותר. אך חשוב להבין שהעובדה שהמחבר הוא ד"ר/מומחה/ פרופסור אינה מבטיחה כי הטקסט נטול אינטרסים,
לכן חשוב לבחון בשם מי נכתב התוכן (גוף עסקי או אחר).

בדקו את תאריך הפרסום, את עדכון המידע והאתר
אם אין תאריך על התוכן עצמו, בדקו אם האתר מעדכן את התכנים שלו באופן סדיר. בעייתי מאוד להסתמך על תוכן ישן או על אתר שהמידע בו לא מתעדכן באופן קבוע,
משום שהמידע היום מתעדכן ומשתנה כל הזמן. לא בטוח שהמידע של אתמול ייתן מענה על הצורך של היום או מחר.

בדקו את העמדות שלכם ואת דעותיכם
בחנו איך העמדות והדעות שבהם אתם אוחזים משפיעות על האופן שבו אתם שופטים את המידע המתקבל. תמיד כדאי לבדוק
אם המידע אמין ומהימן לפי כל הכללים ולא לחשוב שאם הוא "מרגיש" אמין אז אכן כך הדבר. 

קראו מעבר לכותרת, לפרסומות או למסיחים 
כותרות עלולות להיות מוגזמות ולכלול מידע מעוות, על מנת למשוך את הקורא כחלק מתהליך של קידום התוכן ושיווקו.
תמיד צריך לבדוק מה עומד מאחורי הכותרת.

בדקו אם המקורות תומכים
קראו מידע על הנושא מכמה מקורות שונים, כדי לקבל תמונה מלאה ואמיתית. כמו כן, היכנסו למקורות המופיעים בפרסום כדי לראות
אם המידע המופיע בהם אכן תומך בפרסום הידיעה.

האם זו בדיחה ?
אם הידיעה מופרכת אולי מדובר בסאטירה או בדיחה. חקרו על האתר והכותב על מנת לאשר זאת.

שאלו את המומחים
 כותר ידע והמומחים שלנו עומדים לרשותכם בכל בקשה לסיוע באיתור המידע ברשת האינטרנט, במאגרי מידע הזמינים בספרייה ובספרים שלנו.